11 Mar 2018
Jak przerobić SNES Classic? - poradnikSNES Classic to bardzo miłe zaskoczenie i doskonała zachęta by przysiąść się do starszych tytułów. Jednakże, 21 preinstalowanych gier niekoniecznie trafią do każdego, a po przejściu ich ma się ochotę na więcej. Na szczęście, bardzo łatwo można rozbudować naszą konsolę o kolejne gry, a nawet konsole! Wszystkiego dowiecie się w poniższych poradnikach. Uwaga - zalecamy działanie poprzez port USB 2.0.
Jak zainstalować inne gry niż podstawowe?
- Potrzebujesz
hakchi2 CE
, które dostępne jest pod tym linkiem: https://github.com/TeamShinkansen/hakchi2/releases. Wybierasz paczkę ZIP z podtytułemRelease
, którą wypakowujesz w dowolnym miejscu na swoim komputerze. Obstawiam, że będziesz często korzystał z tego programu więc warto odpowiednio nazwać folder. - W folderze znajdziesz
hakchi
– z ikonką pada do NESa. Uruchamiasz program. - Na górze wybieramy model konsoli. Dla sprzętów kupionych w Polsce, będzie to
Super NES (Europe)
. - Następnie robimy sobie kopię zapasową czystej, oryginalnej konsoli – przyda się na przykład gdy będziemy chcieli sprzedać konsolę. Z menu programu wybieramy
Kernel
, a następnieAdvanced
orazDump original kernel (legacy)
. Podążamy zgodnie z instrukcjami na ekranie, to jest upewniamy się, że nasza konsola jest wyłączona, a następnie podpinamy ją do komputera przez USB. Gdy już to zrobimy, trzymamy cały czas guzik Reset na obudowie sprzętu i włączamy go. Gdy sprzęt się uruchomi, a lampka będzie cały czas wyłączona możemy puścić guzik Reset i kliknąć na komputerze przycisk do instalacji sterowników. Chwilę czekamy, do napełnienia się paska. - Po zabezpieczeniu się możemy zabrać się za flashowanie konsoli. Ponownie klikamy w menu
Kernel
, lecz tym razem wybieramy opcjęInstall / Repair
. Ponownie czekamy na napełnienie się paska. Brawo! Przerobiłeś właśnie swoją konsolkę! - W celu dodania gier, wybieramy wielki guzik
Add more games
. Wybieramy obraz ROMu, który mamy zapisany na dysku. W zależności skąd zebraliśmy ROM, może wyskoczyć nam dodatkowe okno, gdzie wybieramy wariant naszego ROMa. Po prawej stronie głównego programu mamy możliwość edycji informacji o grze. Polecam zaznaczyć odpowiednioMax players
, gdyż ułatwia to sortowanie później gier oraz wybrać zdjęcie z grą – zazwyczaj najlepszą opcją jest guzik Google oraz wybranie satysfakcjonującego nas skanu pudełka. - Klikamy wielki guzior
Synchronize selected games with NES/SNES Mini
. Voila! Nic tylko zabierać się za granie!
Dodatkowe patenty:
- By nie musieć restartować konsoli z poziomu panelu na obudowie możemy wgrać
Clovercon Hack
. KlikamyModules
, następnieInstall extra modules
i go zaznaczamy. Po kliknięciuOK
i instalacji możemy wracać do menu kombinacjąStrzałka w dół + Select
. Zmienić te ustawienia możemy w zakładceSettings
, następnieController hacks
iSelect reset button combination
. By ustawienia weszły w życie klikamy w zakładceSettings
opcjęSave settings to NES/SNES Mini now
. - Strukturę folderów można zmieniać. Klikamy
Structure
na górze programu i wybieramy pasującą nam opcję. Osobiście korzystam ustawieniaCustom
, gdzie w dodatkowym okienku posortowałem sobie gry po platformie klikającSplit by app type
. Do każdego folderu dodałem sobie również ikonkę (klikamy w domyślną dla folderu), gdzie mamy wybór spośród dziesiątek dorzuconych przez twórców modyfikacji. Własne grafiki można wrzucać do folderufolder_images
. - Wbudowany emulator ma kilka zmiennych parametrów niewidocznych gołym okiem. Podczas dodawania gry możemy bawić się nimi w polu
Command line
. Ich listę można znaleźć pod tym adresem: https://github.com/ClusterM/hakchi2/wiki/Command-line-arguments-(SNES-Mini)
Przykładowa linia startowa: /bin/clover-canoe-shvc-wr -rom /usr/share/games/CLV-P-SACBE/CLV-P-SACBE.sfrom --volume 85 -rollback-snapshot-period 600
W tym przypadku głośność gry została dostosowana do 85 procent, a konsola automatycznie zapisuje postęp co 600 klatek, czyli 10 sekund. Parametry te działają również dla gier z innych konsol, o których piszemy poniżej.
Pamięć sprzętu również można rozszerzyć - potrzebujemy do tego rozdzielacz OTG
, który ma możliwość zasilania sprzętu do którego jest podłączony - to bardzo istotne. Przykładowy, współpracujący hub:
Proces dodawania gier jest analogiczny jak w przypadku transferu gier do pamięci wewnętrznej, jedyna różnica polega na kliknięciu w Export games
na koniec. W okienku wybieramy literę naszego pendrive/dysku i gotowe. Po przetransferowaniu gier wpinamy naszą pamięć w dowolny port na rozdzielaczu OTG
. Uwaga - gry ładowane są z pamięci wewnętrznej lub zewnętrznej, nie da się korzystać z obu równocześnie; jednakże, w celu wgrania modułów musimy je wgrywać bezpośrednio do konsoli.
No dobra, ale co z grami na inne konsole? Proces instalowania dodatkowych modułów jest prosty.
- W zakładce
Modules
wybieramy opcjęKMFD's Mod Hub
. W okienku, które nam wyskoczy możemy pobierać dodatkowe moduły kompilowane przezKMFDManic
. - Podstawowym modułem do rozszerzenia możliwości konsoli jest
km_RetroArch
dostępny w zakładceKMFDManic RetroArch
. Instalujemy go jako pierwszego. Moduł ten zawiera też emulator NESa oraz jego rozszerzenia, Famicom Disk System. - Analogicznie, każdy następny emulator instalujemy takim samym sposobem, wybierając platformę oraz emulator w zakładce
KMFDManic Experimental Core Set
. RetroArch ma również własne, dodatkowe menu dostępne pod kombinacją klawiszySelect + Start
. Warto poustawiać sobie tam odpowiednie guziki, dostosować proporcje obrazu czy pogrzebać w ustawieniach danego modułu. Pobierane moduły można instalować oraz usuwać w zakładceModules
, opcjaInstall extra modules
lubUninstall extra modules
.
Kiedy chcemy dodać grę, dla której hakchi
nie potrafi rozpoznać rodzaju emulatora (przykładowo obrazy gier), otwiera się nam okno Select Cores
. Wybieramy tam platformę oraz rdzeń, a linia startowa dla wybranego emulatora i pliku ustawia się sama.
Polecane przeze mnie moduły:
- Automaty:
_km_fbalpha2012
lub_km_fbalpha2016
Przy kopiowaniu ROMów z automatów używamy opcji Import as archive
zamiast wybierania poszczególnych plików. Zazwyczaj potrzebny również jest BIOS - zależy to od tytułu, który chcemy ograć.
- Konsole Game Boy:
_km_mgba
(dla GB, GBC, GBA) lub_km_vba_next
(tylko GBA) - Konsole Segi (Mega Drive, Game Gear, SG-1000, Master System):
_km_genesis_plus_gx
Dla gier z Sega CD wymagany jest BIOS: bios_CD_E.bin
dla regionu PAL, bios_CD_U.bin
dla regionu NTSC-U oraz bios_CD_J.bin
dla regionu NTSC-J. Obsługiwane rozszerzenia: .mdx, .md, .smd, .gen, .bin, .cue, .iso, .sms, .gg, .sg, .68k, .chd
.
- NEC PC Engine/TurboGrafx-16:
_km_mednafed_pce_fast
W przypadku gier z CD potrzebny jest BIOS - syscard3.pce
. Mednafed obsługuje następujące rozszerzenia: .pce, .cue, .ccd, .iso, .img, .bin, .chd
.
- Sony PlayStation -
_km_pcsx_rearmed_neon
BIOS nie jest wymagany, lecz wskazany. scph5500.bin
dla regionu NTSC-J, scph5501.bin
dla regionu NTSC-U oraz scph5502.bin
dla regionu PAL. Rozszerzenia obsługiwane przez PCSX to: .bin, .cue, .img, .mdf, .pbp, .toc, .cbn, .m3u
.
Informacje o BIOSach znajdziecie w opisie modułu km_Master BIOS Module
znajdującym się w zakładce KMFDManic Add-Ons
. Aby je zainstalować kopiujemy odpowiedni BIOS dla odpowiedniego modułu do folderu km_master_bios_module.hmod/etc/libretro/system
, a następnie instalujemy moduł tak jak każdy inny. W tym folderze może znajdować się kilka różnych BIOSów.
Jak wgrywać gry w formacie bin+cue
?
- Podczas wybierania pliku gry wybieramy plik
.cue
. - Następnie musimy wskazać odpowiedni system oraz core. Niestety Hakchi automatycznie pakuje ten plik, co jest nam nie na rękę. Potrzebujemy zmienić linię startową, usuwając z zakończenia rozszerzenie
.7z
. Dla przykładu:/bin/pcsx /var/games/CLV-F-IRULG/Ace_Combat_2.cue.7z
zamieniamy na/bin/pcsx /var/games/CLV-F-IRULG/Ace_Combat_2.cue
. - Wybieramy dodaną grę i klikamy klawisz
F4
. Otwiera nam się folder z grą, gdzie wypakowujemy zawartość paczki.7z
, czyli nasz plik.cue
i dorzucamy do tego samego folderu plik(i).bin
. Gotowe!
Jak wgrywać gry wielopłytowe dla PlayStation?
- Postępujemy zgodnie z instrukcją wyżej, lecz poza plikami
.bin
wrzucamy również inne pliki.cue
. - Tworzymy listę płyt jak na przykładzie poniżej i zapisujemy z rozszerzeniem
.m3u
.
Gdy chcemy zmienić płytę potrzebujemy wejść do menu RetroArcha, gdzie mamy opcję Disk Control
:
Disk Cycle Tray Status
służy do otwierania oraz zamykania tacki.Disk Index
służy do wyboru numeru płyty.
W KMFD's Mod Hub
można również znaleźć odpowiednie moduły do Nintendo 64, Segi Saturn czy nawet PSP. Niektóre gry zapewne są grywalne, chętnych zapraszam do eksperymentowania i podzielenia się efektami czy to w komentarzach na stronie, czy na Facebooku.
Wrzutka
Tekst został zaktualizowany dnia 24.10 o informacje związane z:
- Rozszerzeniem pamięci
- Zmianami w wersji hakchi 3.5.0 - wybór platformy/core oraz łatwiejsze zarządzanie modułami
- Grami na konsole oparte o czytnik płyt CD